دهمین جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم

جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم

جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم
جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم

به نام خدا

شیوه نامه برگزاری دهمین جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم

از سال تحصیلی ۹۵-۹۴ با هدف هم افزایی ظرفیت ها جهت گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی،“جشنواره دانش آموزی نوجوان سالم” و جشنواره ابتکارات مدرسه ای پیشگیری از آسیب های اجتماعی” با یکدیگر ادغام شده و با نام مشترک “جشنواره نوجوان سالم “ برگزار خواهند شد که شامل سه بخش خلاقیت های دانش آموزی ، ابتکارات مدرسه ای ، ابتکارات جامعه محورخواهد بود.

 موضوعات جشنواره :

  • شیوه های زندگی سالم
  • پیشگیری از رفتارهای پرخطر
  • بهداشت روان

تبصره:ارایه آثار با رویکرد دینی و اسلامی شامل احادیث،حکایات،پندها و درس ها در مورد شیوه های زندگی سالم و پیشگیری از  رفتارهای پرخطر از اولویت و امتیاز برخوردار خواهد بود.

محورهای جشنواره :

  • سلامت روانی اجتماعی
  • سبک زندگی
  • پیشگیری از گرایش به دخانیات
  • پیشگیری از گرایش به مصرف مواد
  • پیشگیری از گرایش به خشونت

گستره اجرا:

  • دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم
  • دوره دوم مقطع ابتدائی
  • کلیه همکاران شاغل در مدرسه
  • کلیه والدین دانش‌آموزان

تبصره: در دوره ابتدایی محور و موضوع جشنواره “چگونه از خود مراقبت کنیم” و در قالب نقاشی و انشاء می باشد.

بخش های جشنواره :

  • الف) بخش ” خلاقیت های دانش آموزی”

شامل قالب های:

  • ایده پردازی
  • مقاله (با رویکرد پژوهشی)
  • نقاشی
  • روزنامه دیواری
  • عکس
  • فیلم کوتاه
  • نرم افزارو چند رسانه ای

 

قالب آثار(ضوابط شرکت در جشنواره)

الف) قالب آثاردر بخش دانش آموزی:

مقاله:(تالیفی-گردآوری-ترجمه)باید به ترتیب دارای صفحه ذکر نام و یاد خداوند متعال،صفحه ی عنوان،صفحه تقدیم و تشکر،پیشگفتار،یک صفحه چکیده،فهرست مطالب،مقدمه، روش تحقیق، ادبیات و پیشینه تحقیق،بیان داده ها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها،نتیجه گیری و اظهار نظر محقق بوده ومنابع مورد استفاده در متن در آخر مقاله باشد لازم به ذکر است از مقدمه تا اظهار نظر محقق باید در ۴ صفحهA4 (۲۰۰۰ کلمه)نوشته شود الصاق شناسنامه مقاله با درج مشخصات کامل اعضای گروه،نام مدرسه،نام منطقه و نام استان ضروری می باشد مقاله به صورت مکتوب و سیمی شده به همراه لوح فشرده در قالب WORD و pdfتحویل گردد.

تبصره:

  • مقالات با رویکرد پژوهشی در اولویت قرار دارند.
  • به منظور ارتقاء کیفیت مقالات، انتظار می رود که هر مقاله حداقل ۵ منبع از مقالات با درجه علمی – پژوهشی داشته باشند.
  • **لازم به ذکر است در بخش مقاله والدین دانش آموزان کلیه دوره های تحصیلی و کلیه کارکنان آموزشی، پرورشی و اداری آموزش و پرورش می توانند شرکت نمایند.

فیلم:(داستانی و پویانمایی)
لازم است زمان فیلم ۱  تا ۱۵ دقیقه باشد و کارگردان حتما دانش آموز باشد.
درج عنوان فیلم،نام کارگردان،سال تولید،نام نویسنده،نام بازیگران و عوامل اجرایی،پایه و رشته تحصیلی کارگردان و نام آموزشگاه محل تحصیل،نام ناحیه/شهرستان در تیتراژ فیلم ضروری می باشد
– امتیاز فیلم ها با توجه به فیلم نامه،کارگردانی و بازیگری،کیفیت صدا و تصویر،تدوین و خلاقیت و ارتباط فیلم با موضوعات جشنواره می باشد.
– رعایت موارد و شئونات اسلامی در فیلم الزامی است.

-استفاده عینی و ملموس و مستقیم از سیگار،قلیان و مواد مخدر توسط دانش آموزان در ساخت فیلم ممنوع می باشد.در صورتی که از زبان محلی در ساخت فیلم استفاده می شود باید دارای زیرنویس فارسی باشد.

– از پشت صحنه فیلم (هنگام فیلمبرداری، محل فیلمبرداری، بازیگران و..و) ۴ قطعه عکس گرفته و به همراه فیلم در فایل جداگانه ارسال شود.
– حجم فیلمها باید طوری باشد که در هنگام بارگزاری در فضای مجازی امکان ارسال میسر گردد.(پیشنهاد می گردد پس از تهیه فیلم حجم آن توسط نرم افزارهای مربوطه کاهش داده شود و اصل فیلم با کیفیت بالا نیز باقی بماند)

روزنامه دیواری:

در ابعاد ۵۰ در ۷۰ یا ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر باشد در تولید روزنامه دیواری به نکات زیر توجه شود:
-عنوان مناسب،طراحی و صفحه آرایی،خلاقیت و نوآوری، خوشنویسی و زیبایی سرفصل ها،کاریکاتور دارای پیام مرتبط و مناسب،جدول،سرمقاله،بیان رویداد فرهنگی،معرفی یک شاعر یا نویسنده،درج موضوعات با رویکرد دینی و اسلامی،آشنایی با یک وازه مرتبط،مصاحبه،ارجاع دقیق مطالب هر قسمت،دقت در نحوه نگارش و سادگی و روانی و رعایت اصول نگارش، الصاق شناسنامه روزنامه دیواری با درج مشخصات کامل اعضای گروه،نام مدرسه،نام ناحیه/شهرستان ضروری می باشد.

عکس:

آثار باید با فرمت jpG   و با DPI (رزولوشن)۳۰۰،سیاه سفید یا رنگی،چاپ شده در اندازه ۲۰در ۲۵ سانتی متر و به روش دیجیتالی به صورت CD با حداقل رزولوشن ۳۰۰ در فایل ذخیره شده و با کیفیت مناسب پذیرفته می شود الصاق شناسنامه ای با مشخصات کامل دانش آموز عکاس شامل نام و نام خانوادگی،پایه و رشته تحصیلی ،نام آموزشگاه محل تحصیل،نام ناحیه/شهرستان،موضوع عکس،محل و تاریخ عکاسی ضروری می باشد.

نقاشی:

در اندازه ۲۰در ۲۵ یا ۵۰ در ۷۰ سانتی متر  
با گرایش:
 نقاشی (رنگ روغن-مداد رنگی-آبرنگ-پاستل-گواش) / گرافیک(تصویرسازی-پوستر سازی)

ایده پردازی:

منظور از ایده پردازی، پیشنهادهای نوآورانه و ابتکاری در قالب راه حل های خلاق در زمینه برنامه های پیشگیری از رفتارهای پرخطراست.برای شرکت در این بخش هردانش آموز می تواند ۳ ایده خود را ارسال نماید.ایده مورد نظر باید دارای ویژگی های ذیل باشد:

  • مطابق با محورهای جشنواره باشد.
  • مبتنی بر حل مساله باشد.
  • دارای راه حل های خلاق باشد.

*ایده پیشنهادی، دریک صفحه، شامل عنوان، مقدمه، هدف، شرح ایده و روش اجرا معرفی گردد.

تبصره: والدین دانش آموزان کلیه دوره های تحصیلی و نیز همکاران فرهنگی می توانند در این بخش شرکت نمایند.

نرم افزار و چندرسانه ای:

در این بخش اولویت با نرم افزارهای رایانه ای است.برای این منظوردانش آموزان می توانند،حداکثر۳ نرم افزار یا چندرسانه ای تولیدی خود را ارایه نمایند. (توضیح: منظور از نرم افزارهای رایانه ای،کلیه نرم افزارهای کاربردی در قالب آموزشی،فرهنگی و هنری است که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی  و جهت استفاده در رایانه تولید می شود. منظور از چندرسانه ای نیز،تولیداتی است که با استفاده از امکانات مختلف، از قبیل متن، طراحی، صدا، تصویر جهت انتقال پیام استفاده می شود.کتاب های الکترونیک، یک نمونه از این چندرسانه ای ها می باشد.

  بازیهای رایانه ای: دانش آموزان می توانند در موضوعات جشنواره اقدام به طراحی بازی رایانه ای نمایند. این بازیها می توانند برای اجرا در رایانه و تلفن همراه (اندرویدی) طراحی شوند. شرکت در این بخش بصورت انفرادی و گروه ۲نفره  امکان پذیر می باشد.

موشن گرافی: موشن گرافیک در واقع همان انیمیشن است با این تفاوت که قسمت اصلی موشن گرافیک ها متن است، به عبارت دیگرادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا و متن جهت انقال یک پیام آموزشی، تبلیغی و…  می باشد. شرکت در این بخش نیز بصورت انفرادی و گروه ۲نفره  امکان پذیر می باشد.

ب) بخش “ابتکارات مدرسه ای”

  • الگوها و فنون آموزش و تدریس پیشگیری در کلاس درس ( تهیه کلیپ آموزشی از تدریس مدرسان پیشگیری و مراقبت با استانداردهای ذکر شده در بخش فیلم)
  • محصولات و منابع کمک آموزشی و فرهنگی پیشگیری
  • پروژه های ابتکاری

 قالب آثاردر بخش ابتکارات مدرسه ای:

  • الگوها و فنون آموزش و تدریس پیشگیری در کلاس درس
  • طرح درس و یا راهنمای تدریس در کلاس درس
  • فیلم مستند تدریس پیشگیری در کلاس درس

بخش ویژه: خروجی های مربوط به طرح های آموزش رشد-مدار در مدارس

مقتضی است مدرسان پیشگیری و مراقبت در این بخش حضور قوی و موثری داشته باشند. در راستای ترویج فرهنگ پیشگیری و آموزش مهارت های زندگی خارج از چارچوب جشنواره نیز توجه ویژه ای خواهد شد.

  • محصولات و منابع کمک آموزشی و فرهنگی پیشگیری

الف)منابع آموزشی و کمک آموزشی(مانند کتابچه های آموزشی مربوط به طرح ها و کاربرگ های آموزشی)

ب)محصولات فرهنگی(مانند کتابچه،دفترک،لوح فشرده،نمایشگاه،سرگرمی و بازی ها با رویکرد پیشگیری)

 

  • پروژه های ابتکاری
  • برنامه عمل سالانه مدرسه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی
  • طرح یا پروژه نوآورانه مدرسه برای آموزش و فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری
  • پروژه ها و مداخلات موردی برای توانمند سازی(با تاکید بر مشارکت جامعه-محور)
  • اقدام پژوهی

یادآوری:
در رشته های مقاله، فیلم و روزنامه دیواری لزوما باید کارگروهی (۲ تا ۵ نفره) و دانش آموزی باشد
-در ر شته های نقاشی و عکس کار انفرادی ( دانش آموزی ) مورد پذیرش می باشد.

در موردوالدین دانش آموزان و کارکنان آموزشی ، پرورشی و اداری در رشته های  مقاله نویسی و ایده پردازی می توانند انفرادی مقاله خود را ارایه نمایند، آثاروالدین و کارکنان صرفا تا مرحله استانی می باشد.

تبصره: تشکل های دانش آموزی مدرسه نیز می توانند آثار خود را در محورهای جشنواره، و با نام تشکل خود ارایه داده و در جشنواره شرکت نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ج: ابتکارات جامعه محور

این بخش از جشنواره نوجوان سالم ، بصورت گروهی است و شرکت کنندگان نمی توانند بصورت فردی در این بخش شرکت کنند. برای این منظور، گروه های همیاری دانش آموزی و بویژه
کانون های یاریگران زندگی  می توانند در گروههای ۳ تا ۵ نفره با توجه به نکات ذیل در جشنواره شرکت نمایند.

  • تدوین نیمرخ چالش ها و فرصت های مدرسه

شیوه ارائه اثر در این شاخه ، عبارت است از :

  1. گزارش مخاطرات ، چالش ها و فرصت های مدرسه ( در زمینه آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر)
  2. نیمرخ چالش ها و فرصت ها ( در قالب ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A4 یا A3
    به نام « درخت مشکلات / آسیب ها » ، «درخت چالش ها » ، « درخت فرصت ها »
  • تدوین نیمرخ راهکارها و ایده ها

شیوه ارائه اثر در این شاخه ، عبارت است از :

گزارش راهکارها و ایده ها در مورد پیشگیری از اعتیاد ، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در مدرسه نیمرخ راهکارها و ایده ها ( در قالب ترسیم راهکارها بر روی یک برگه کاغذ A4 یا A3 
به نام « درخت راهکار »

  • طراحی پروژه کوچک

شیوه ارائه اثر در این شاخه ، عبارت است از :

گزارش از پروژه های پیشنهادی برای راهکارهای شناخته شده پیشگیری از اعتیاد ، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطرمعرفی کامل یک پروژه کوچک ابتکاری برای اجرا در زمینه پیشگیری از اعتیاد،آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر

  • حمایت جویی پروژه کوچک

شیوه ارائه اثر در این شاخه ، عبارت است از :

گزارش از راهکارهای پیشنهادی برای جذب حمایت ها برای اجرای پروژه های کوچک ابتکاری در زمینه پیشگیری از اعتیاد ، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطرمعرفی کامل یک یا چند حمایت جذب شده  برای اجرای پروژه های کوچک ابتکاری در زمینه پیشگیری ازاعتیاد ، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر

  • اجرا و مستندسازی پروژه کوچک

شیوه ارائه اثر در این شاخه ، عبارت است از :

گزارش مستند از اجرای پروژه کوچک ابتکاری در زمینه پیشگیری از اعتیاد ، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، گزارش درس های آموخته شده از طراحی و اجرای یک پروژه کوچک ابتکاری در پیشگیری  ازاعتیاد ، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر

 

 

زمان بندی جشنواره

عنوان

زمان

مهلت ارسال آثار به منطقه

۳۰ دی ۹۹

داوری آثار ارسالی در منطقه

از ۱ لغایت ۱۶ بهمن

مهلت ارسال آثار برگزیده منطقه ای به استان

از ۲۳ لغایت ۳۰بهمن

داوری نهایی و انتخاب آثار برگزیده استانی

از ۳ لغایت ۱۷ اسفند

اعلام نتایج برگزیدگان استانی

اسفند ۹۸

برگزاری اختتامیه استانی

متعاقبا اعلام خواهد شد

 

تبصره ۱ :در دهمین دوره جشنواره نوجوان سالم، شرکت دانش آموزان  دوره ابتدایی در جشنواره، صرفا تا سطح منطقه ای می باشد.

یادآوری: با توجه به اینکه جشنواره نوجوان سالم زیر برنامه طرح یاریگران زندگی است؛ در تمامی برنامه های اجرائی اعم از افتاحیه و اختتامیه و محتوا های تولیدی از عبارت کانون یاریگران زندگی استفاده گردد.

نمایه مراحل برگزاری جشنواره

ردیف

شرکت کنندگان

منطقه

استان

کشور

۱

ابتدائی دوره دوم

*

 

 

۲

متوسطه دوره اول

*

*

*

۳

متوسطه دوره دوم

*

*

*

۴

فرهنگیان

*

*

*

۵

اولیا

*

*

 

 

 

 

 

 

نمایه رشته های جشنواره

عنوان

رشته

ابتدائی دور دوم

متوسطه اول

متوسطه دوم

فرهنگیان

والدین

 
 

خلاقیت های دانش آموزی

انشا

*

 

 

 

 

 

نقاشی

*

 

 

 

 

 

ایده پردازی

 

*

*

*

*

 

مقاله

 

*

*

 

 

 

عکاسی

 

*

*

 

 

 

روزنامه دیواری

 

*

*

 

 

 

فیلم (داستانی)

 

*

*

 

 

 

فیلم (پویا نمایی)

 

*

*

 

 

 

نرم افزار و چند رسانه ای

 

*

*

 

 

 

موشن گرافی

 

*

*

 

 

 

بازیهای رایانه ای

 

*

*

 

 

 

نقاشی (رنگ روغن)

 

*

*

 

 

 

نقاشی(مداد رنگی)

 

*

*

 

 

 

نقاشی(آبرنگ)

 

*

*

 

 

 

نقاشی(پاستل)

 

*

*

 

 

 

نقاشی(گواش)

 

*

*

 

 

 

گرافیک (تصویر سازی)

 

*

*

 

 

 

گرافیک(پوستر سازی)

 

*

*

 

 

 

ابتکارات مدرسه ای

طرح درس یا راهنمای تدریس در کلاس

 

 

 

*

 

 

فیلم مستند تدریس پیشگیری در کلاس

 

 

 

*

 

 

منابع آموزشی و کمک آموزشی

 

 

 

*

 

 

محصولات فرهنگی

 

 

 

*

 

 

برنامه عمل سالانه مدرسه

 

 

 

*

 

 

طرح یا پروژه نو آورانه مدرسه

 

 

 

*

 

 

پروژه ها و مداخلات موردی

 

 

 

*

 

 

اقدام پژوهی(همکاران)

 

 

 

*

 

 

پروژه های ستادی

 

 

 

*

 

 

ابتکارات جامعه محور

تدوین نیمرخ چالش ها وفرصت های مدرسه

 

*

*

 

 

 

تدوین نیمرخ راهکارها و ایده ها

 

*

*

 

 

 

طراحی پروژه کوچک

 

*

*

 

 

 

حمایت جویی پروژه کوچک

 

*

*

 

 

 

اجرا و مستندسازی پروژه کوچک

 

*

*

 

 

 

نکات قابل توجه در برگزاری جشنواره بصورت مجازی:

  1. کمیته پیشگیری منطقه محل دبیرخانه جشنواره را مشخص نماید. با توجه به استقرار کانون یاریگران زندگی منطقه در کانون تربیتی ، پیشنهاد می گردد دبیرخانه جشنواره در کانون فرهنگی تربیتی منطقه تشکیل گردد.
  2. گروه نوجوان سالم در شاد تشکیل گردد.
  3. اطلاع رسانی مناسب در گروهها و کانال های شاد انجام پذیرد.
  4. جهت دریافت آثار آدرس لینک گروههای دریافت آثار که توسط دبیرخانه تشکیل می گردد، به مدارس ابلاغ گردد.
  5. مدارس موظفند پس از دریافت آثار و داوری ، آثار رتبه های اول هر رشته را به همراه شناسنامه اثر و گواهی اشتغال به تحصیل دانش آموزان، تصویر حکم فرهنگیان در قالب یک فایل zip نموده و به اسم صاحب اثر در گروه معرفی شده بارگزاری نمایند. آموزش نحوه بارگزاری آثار بصورت فیلم در گروه شاد اداره مراقبت ارسال خواهد شد.
  6. آثار دریافتی از مدارس جمع بندی و پس از تفکیک در اختیار داوران محترم قرار گیرد.
  7. رتبه های اول منطقه به همان ترتیبی که در بند۵ توضیح داده شد، در گروههایی که متعاقبا معرفی خواهد شد، بارگزاری گردد. قبل از ارسال لیست اکسل “لیست آثار منطقه” و “آمار شرکت کنندگان در جشنواره” که پیوست بخشنامه می باشد نیز ارسال گردد.

استفاده عینی و ملموس و مستقیم از سیگار،قلیان و مواد مخدر،چاقو و… توسط دانش آموزان در خلق آثار ممنوع می باشد.

 

 

 

اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران

معاونت پرورشی و فرهنگی

اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی